Nieuws
Amsterdam kan de groeiende stroom fietsers nog maar net aan
Tuesday 16 November, 2010
Op drukke pleinen, bij trein- en metrostations, maar ook bij universiteitsgebouwen, winkelcentra en uitgaansstraatjes wordt een steeds groter deel van de openbare ruimte in beslag genomen door geparkeerde fietsen, aldus het rapport ‘Mobiliteit in en rond Amsterdam.
De dikste stromen fietsers gaan vooral richting het centrale deel van het centrum. Maar ook het fietsverkeer direct rond het centrum en de ring daaromheen is fors. De grote aantallen fietsers leiden niet tot substantiële vertraging door filevorming. Maar een aantal drukke routes kent wel een probleem met de breedte van fietspaden. Dit wordt mede veroorzaakt door het toenemende gebruik van bakfietsen. De drukste fietsroutes zijn de Marnixstraat (met 1.970 passerende fietsers in de avondspits), Weteringschans (1.920) en Weesperzijde (1.900).
Desondanks kan de fiets in de binnenstad de concurrentie met de auto en het openbaar vervoer uitstekend aan, aldus de gemeente. Het aandeel autoverplaatsingen onder Amsterdammers is in alle afstandscategorieën gedaald. Het fietsgebruik is in alle afstandscategorieën onder de 10 kilometer fors gestegen. Dit ging echter niet alleen ten koste van de auto, maar ook van het OV-gebruik. Op de korte afstand wordt de fiets blijkbaar aantrekkelijker gevonden dan het OV.
Lees alle cijfers op fietsberaad.nl
Lees ook:
* Meer ruimte voor buitenmodel parkeren
* Bakfiets parkeerplaatsen in Den Haag