Blog
Bert blogt: Langs de Ringvaart
Thursday 5 April, 2018
Ik las een maand geleden twee artikelen in de New York Times over de effecten van sportieve inspanning op de lichamelijke toestand van fietsers van boven de 50. De uitkomsten van de onderliggende Amerikaanse onderzoeken bieden ruime aanleiding voor verder onderzoek.
Nieuwsgierig geworden ben ik met mijn vriend Google op zoek gegaan naar soortgelijke onderzoeken wat dichter bij huis. Ik heb ze niet kunnen vinden en eigenlijk vind ik dat tamelijk onthutsend. Ik wil echt weten hoe het zit en ik zou daar graag in een volgend blog over willen schrijven. Ik ben echter geen wetenschapper en ik als er iemand onder mijn lezers is die me daarbij zou kunnen helpen, hoor ik dat graag.
Voor ik begin aan de route van vandaag nog even een tussenbericht: Helaas heeft het lenteweer van de afgelopen weken maar sporadisch aanleiding gegeven recreatief op de fiets te springen. Op gezag van regionale deskundigen kan ik berichten dat de natuur in de Bollenstreek 2 tot 4 weken achterloopt, maar dat een plotselinge stijging van de temperatuur zomaar kan leiden tot een bloemenexplosie. De narcissen voelen zich overigens prima en doen erg hun best het landschap kleur te geven. Voor de sneeuwklokjes loopt het seizoen ten einde.
Ik heb voor vandaag een route uitgezocht waarvoor je geen knooppuntenplanner, navi of smartfoon nodig hebt. Het enige dat je hoeft te doen, is 62 km langs het water van de Ringvaart van de Haarlemmermeer blijven rijden en je komt vanzelf terug bij het startpunt.
Wij beginnen onze tocht bij het befaamde café-restaurant De Hanepoel in het buurtschap Huigsloot. Het heeft een ruim parkeerterrein en je kunt er na de tocht een gezellig hapje eten terwijl je de bootjes voorbij ziet varen en je over het water uitkijkt op het typisch Hollandse polderlandschap.
De Haarlemmermeerpolder is rond 1850 ontstaan na de drooglegging van het Haarlemmermeer, het Leidsemeer en het Spieringmeer. Eerst hebben ze de Ringvaart gegraven (met 't handje!). Vervolgens werd het water met drie machtige stoomgemalen de Ringvaart ingepompt. Het vierde gemaal in Halfweg werd gebruikt om het water uit de Ringvaart af te voeren naar zee via het Noordzeekanaal. Hoewel hun werk inmiddels feitelijk is overgenomen door modernere techniek, staan ze nog steeds fier overeind dankzij de inzet van heel veel vrijwilligers.
Het zijn stuk voor stuk machtige industriële monumenten die het hart van ieder jongetje wat sneller laten slaan. Ze zijn duidelijk gebouwd voor een bepaald doel, maar ook in een tijd dat er nog ruimte was om zelfs uitgesproken utilitaire gebouwen een bepaalde schoonheid mee te geven. Vorm en functie in één, gewoon omdat het kon. Prachtig vind ik dat.
Die in Halfweg en Cruquius (met de grootste stoommachine ter wereld) zijn ook open voor bezoekers. Stap af en ga eens naar binnen. Snuif die typische industriële geur op van stookolie en smeermiddelen en vergaap je aan de vindingrijkheid van de mechanische installaties die bijna 200 jaar oud zijn.
Ook een bijzonder kenmerk van de Haarlemmermeerpolder is zijn functie als onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Bij Vijfhuizen kom je langs één van de forten met een Geniedijk en kazematten. Kun je ook gezellig koffie drinken.
Een rondje Ringvaart is een bijzondere fietstocht voor een zonnig dagje met niet al te veel wind. In de lente zie je veel lammetjes rondspringen, steeds meer wilde bloemen en talloze weide- en watervogels. En aan de overkant van de weg is het vaak een gezellige drukte op het water.
Ik wens je veel plezier.
©Tekst & foto's Bert Vester aka The Grey Biker
Bert Vester...
Bouwjaar 1954, woont met vrouw Margaret in een dijkhuis in de Haarlemmermeer. Fotografeert sinds zijn 16e en stapte in 2010 om gezondheidsredenen om de fiets. Toen hij eind 2011 een hybride trekking/racefiets aanschafte, greep het fietsvirus hem bij de kladden. Sindsdien trapte hij al bijna 30.000 km in binnen- en buitenland weg, waarbij hij met schade en schande steeds wijzer werd. Een gepassioneerd verteller die anderen graag laat profiteren van zijn fietservaringen, zijn fietsmiskleunen en - vooral! - zijn fietsgeluk.