Nieuws
Fietsveiligheid moet verbeterd worden
Thursday 20 April, 2017
Dat vinden Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Veilig Verkeer Nederland en de ANWB naar aanleiding van het grote aantal verkeersdoden en -gewonden.
Cijfers van het CBS laten zien dat er in 2015 in totaal 185 fietsers zijn omgekomen in het verkeer. Dit is bijna 30 procent van de 621 verkeersdoden in dat jaar. Het aantal fietsers onder de ernstige verkeersgewonden ligt nog veel hoger: hier gaat het om bijna de helft. Hiermee is Nederland van een plek in de top drie van veiligste verkeerslanden in Europa gedaald naar de negende plek.
Bovenstaande cijfers zijn voor het SWOV, Veilig Verkeer Nederland en de ANWB reden om te stellen dat de verkeersveiligheid in Nederland omhoog moet. Hiervoor hebben zij onder andere de volgende voorstellen gedaan.
Verbetering van de infrastructuur
De infrastructuur is onoverzichtelijk en onveilig voor fietsers. Een onderzoeker van het SWOV is van mening dat het verwijderen van paaltjes, stoepranden en verhogingen de veiligheid enorm kan vergroten. Daarnaast moeten er meer vrijliggende fietspaden komen. Veel 50-kilometerwegen zijn te druk om veilig te kunnen fietsen, zeker met veel vrachtverkeer.
Vermindering van de drukte op het fietspad
Het is te druk op het fietspad. Naast gewone fietsen zijn de fietspaden gevuld met bakfietsen, snorfietsen en – vooral in steden – segways. Door snorfietsers te verplichten een helm te dragen en de gewone rijbaan te gebruiken, kan de drukte op de fietspaden verminderd worden.
Verduidelijking van de 30-kilometerzones
In 2015 vielen relatief veel doden in de 30-kilometerzones. De oorzaak van de ongevallen is vaak onduidelijk, maar het SWOV denkt dat het te maken heeft met het feit dat het voor veel automobilisten niet altijd duidelijk is dat het om 30-kilometerzones gaat. Door meer drempels aan te leggen en de bestrating aan te passen, kan dit bewustzijn vergroot worden.
Meer controles langs de wegen
Er vinden te weinig politiecontroles plaats. Een onderzoek van het SWOV heeft aangetoond dat het aantal politiecontroles sinds 2007 met 75 procent is gedaald. Ook zijn er minder flitspalen te zien langs de wegen. Deze kunnen afschrikken om te hard te rijden.
Verbod op smartphones op de fiets
Het veelvuldige gebruik van de smartphone op de fiets bevordert het gevoel van veiligheid in het verkeer niet. Dit wordt onderstreept door het feit dat ruim 75 procent van de Nederlanders voor een verbod op de smartphone op de fiets is. Niet alleen 55-plussers (90 procent) is het hiermee eens, ook de helft van de jongeren wil een verbod.
Het gaat hier om voorstellen, dus in hoeverre deze punten gerealiseerd worden, zal de toekomst ons leren. In ieder geval gaat het hier om problemen die wij als fietser kunnen herkennen en waar we veel mee te maken hebben. Veiligheid begint bij onszelf, maar soms kunnen we wat hulp gebruiken.
Bron: Trouw