Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Dit was de Fiets en Wandelbeurs 2025

Tuesday 18 February, 2025

Van 14 tot en met 16 februari was er weer de jaarlijkse Fiets en Wandelbeurs in de Jaarbeurshallen in Utrecht. Fietsen123 geeft je een korte impressie van deze 20ste versie.

Druk

Het eerste wat meteen opviel op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs was de drukte. In sommige gangpaden kon je over de hoofden wandelen en het leek dan ook een stuk drukker dan op de vorige editie. Dit geeft wel aan dat fietsen en wandelen in Nederland erg populair is, als dagelijkse hobby én als actieve en avontuurlijke vakantie.

Vrijdag was zoals gewoonlijk het publiek wat ouder. Op het kinderfietspleintje lagen de fietsjes dan ook nog onaangeroerd. In het weekend is het gezelschap gewoonlijk wat meer gemêleerd en zie je er ook meer jongere bezoekers en gezinnen met kinderen.

Op het parcours

Net als in 2024 was er weer een uitgebreid fietsparcours, waarop je een geleende fiets van een van de vele aanwezige fietsfabrikanten kon uittesten. Het parcours was nog uitgebreider dan het voorgaande jaar: van de ene zijde van hal 7 naar de volledig andere kant van hal 8, met ook nog eens verschillende afslagen en routes. Dat gaf extra veel ruimte om je fiets naar keuze uit te proberen en maakte dat door de extra ruimte ook nog een stukje veiliger. Gewoon op je gemak langs het parcours staan of zitten en genieten van alle soorten en maten fietsen die langskwamen, was al een pleziertje op zich.

Trends

Een beurs is altijd een goede plek om de trends op het gebied van fietsen en wandelen te zien. Het leek in ieder geval alsof er nog meer fabrikanten van fietsen waren bijgekomen, en dan vooral in de toch al zo populaire categorie e-bikes. Van de kleinste compacte elektrische vouwfietsen tot krachtige toerbeesten in militaire kleuren. Onder andere een -voor e-bikes- opvallend lichte fiets van Reany sprong er wel uit, met zijn kleine 14 kilo. Je zit dan op het gewicht van een gewone stadsfiets.

De belt als vervanger van de ketting blijkt inmiddels wel zijn grote doorbraak te hebben bereikt. Zo’n bijna onderhoudsvrije riem voor de aandrijving van je e-bike is natuurlijk ook wel erg handig. Geen olie meer nodig en geen last meer van roest.

Ook opvallend waren de steeds grotere tandwielen voor de versnellingen op het achterwiel. Inmiddels is het grootste tandwiel daar zodanig veel groter dan die bij de trappers, dat je steilste hellingen nog met gemak op moet kunnen komen. Gezien het enorme verschil tussen het kleinste en grootste tandwiel achter, vraag je je wel af hoe schakelen daartussen met de achterderailleur nog steeds praktisch mogelijk is.

Met alle technische ontwikkelingen mee wordt er gelukkig ook steeds meer aandacht besteed aan de veiligheid. Richtingaanwijzers en remlichten op e-bikes zijn vaker de standaard. Ook worden fietshelmen steeds verder ontwikkeld voor gebruik op de e-bike, onder andere met een remlicht op de achterkant van de helm verbonden aan de remhandel op de fiets, zoals bij Abus.

Een opvallende trend op niet-technisch gebied tot slot was dat er steeds meer reisorganisaties pelgrimstochten aanbieden voor de wandelaar en fietser. Op de Fiets en Wandelbeurs was er zelfs een apart Pelgrimsplein voor ingericht, waar het opvallend druk was.

Fotocredit: ©Stephan de Goede