Dossier: Alles over fietsonderdelen
Een derailleur of naafversnelling?
Tuesday 15 October, 2019
De ene fiets is uitgerust met een naafversnelling, de andere met een derailleur. Maar welke van de twee is nu beter? En wat past het beste bij jouw fietsgedrag?
Naafversnelling
Een naafversnelling is ingebouwd in de naaf van het achterwiel en heeft doorgaans 3, 7, 8 of 14 (Rohloff) standen. Dit type versnelling zie je vooral bij stadsfietsen, transportfietsen, omafietsen en moederfietsen. Kortom, fietsen waarmee je doorgaans geen heel grote afstanden aflegt. Een Rohloof-naaf met 14 versnellingen is echter ook populair onder vakantiefietsers. Het schakelen tussen de verschillende standen gaat trapsgewijs of naadloos – bij een NuVinci naaf.
Voordelen van een naafversnelling
- Je kunt schakelen bij stilstand; je hoeft alleen maar je trappers zacht voor- of achteruit te bewegen.
- Alle versnellingsstanden zijn bruikbaar, in tegenstelling tot een derailleur.
- Een naafversnelling kan gecombineerd worden met trommel- of schijfremmen.
- Een naafversnelling is onderhoudsvrij.
- Het schakelen gaat makkelijk en soepel.
- Je hebt geen last van ratelende kettingen.
Nadelen van een naafversnelling
- Een naafversnellingen is zwaarder en veelal duurder dan een derailleur.
- Het verschil tussen de lichtste en zwaarste stand zijn relatief klein.
- Een naafversnellingen is lastiger zelf te onderhouden.
Derailleur
Een derailleur is bij uitstek geschikt voor sportievere fietsen. Denk hierbij aan racefietsen, mountainbikes en hybride fietsen. Maar ook toerfietsen – geschikt voor fietsvakanties – hebben vaak een derailleur. Het opvallendste kenmerk is de open kettingkast, die onderhoud makkelijk maakt maar daarentegen wel slijtagegevoelig is. Ook bij een derailleur gaat het schakelen trapsgewijs.
Voordelen van een derailleur
- Een derailleur heeft een zeer groot bereik qua standen.
- Lichtgewicht.
- Een derailleur is zeer geschikt voor steile hellingen en fietsvakanties.
- Onderhoud en afstelling zijn redelijk gemakkelijk door de open kettingkast.
Nadelen van een derailleur
- Niet alle versnellingsstanden zijn bruikbaar: de hoek tussen het voorste en achterste kettingblad mag niet te groot zijn om te ketting niet te veel te belasten.
- De kettingwielen en ketting slijten sneller.
- Je kunt alleen schakelen tijdens het fietsen.
- Om soepel te kunnen blijven fietsen, moet je de versnelling en ketting vaker opnieuw afstellen.
Of een derailleur of naafversnelling voor jou het beste is, hangt af van het soort fiets dat je hebt, de fietstochten die je maakt, maar vooral ook van je persoonlijke voorkeur: het gaat er natuurlijk om wat jij het prettigst vindt fietsen.
Onderhoud en afstelling
Voor het technische onderhoud van een naafversnelling ga je het beste naar een fietsspecialist; dit is lastiger om zelf te doen. Een derailleur is gemakkelijker. Hierbij is het belangrijk dat je de ketting en de kettingwielen goed schoonmaakt.
Ook moeten versnellingen regelmatig opnieuw afgesteld worden. Dit kun je zelf doen als je het juiste gereedschap in huis hebt, maar om zeker te weten dat het op de juiste manier gebeurt, kun je de fiets het beste naar een fietsspecialist brengen.
Vaak rekt de versnellingskabel na verloop van tijd wat uit, waardoor het schakelen niet meer zo soepel gaat. Veel schakelsystemen kunnen gemakkelijk weer wat strakker – of losser – gedraaid worden.
Bronnen: Fietsersbond & Fietsenwinkel.nl