Nieuws
Fietspromotie in Amsterdamse probleemwijken
Sunday 12 July, 2009
Om fietsgebruik in achterstandswijken te stimuleren moet de nadruk worden gelegd op het vergroten van de status van de fiets in plaats van op het verbeteren van fietsroutes, stellen Hugo Kampen en Wilbert Wentink in hun afstudeerscriptie over fietspromotie in Amsterdamse achterstandswijken. Aldus meldt de website Nieuws uit Amsterdam. We citeren. Mix van factorenOp basis van een literatuurstudie komen Kampen en Wentink tot de conclusie dat verschillende factoren het fietsgebruik in achterstandswijken beïnvloeden. Mensen zullen minder snel de fiets pakken als voorzieningen zoals winkels en scholen ver weg zijn, als het makkelijker is om met de auto of het openbaar vervoer te reizen en als routes als onveilig worden ervaren. Kampen en Wentink bepleiten dat lokale overheden analyseren welke mix van factoren relevant is voor een bepaalde wijk en op basis daarvan een aanpak ontwikkelen.
Verhogen statusHet fietsgebruik is laag onder etnische minderheden, die oververtegenwoordigd zijn in veel achterstandsbuurten. Volgens de onderzoekers is het verhogen van de status van de fiets, het aanbieden van fietslessen en zorgen dat fietsen betaalbaar zijn minstens zo effectief als het verbeteren van de fietsinfrastructuur als het erom gaat het fietsgebruik onder etnische minderheden te verhogen. Ze benadrukken echter ook dat fietsbevordering zich niet alleen op etnische minderheden moet richten.
AmsterdammersAmsterdammers gebruiken de fiets voor 39% van hun verplaatsingen, wat vaker dan de auto (37%) of het openbaar vervoer (24%). In één achterstandsbuurt is het fietsgebruik iets hoger dan in de hele stad (Landlust), maar in de overige vijf onderzochte achterstandsgebieden varieert het van 16% tot 33%.