Nieuws
Files in de fietswinkels
Thursday 10 June, 2021
Fietsen is in coronatijd populairder dan ooit. Het gevolg is een groot tekort aan fietsen en onderdelen en daardoor lange wachttijden.
Onverwachte explosie
De coronapandemie had veel onverwachte gevolgen. Een daarvan was de exploderende belangstelling voor fietsen in Nederland en België. Fietshandelaren werden er totaal door verrast.
Ze hadden de eerste weken van de epidemie verwacht dat door de strenge regels winkels gesloten moesten blijven en er juist veel minder gefietst zou worden. Het tegendeel bleek waar. In de anderhalve-meter-samenleving ontstond opeens een grote belangstelling voor gezond op pad gaan met de fiets. Ook omdat op vakantie gaan er niet meer in leek te zitten, kwam de fiets opeens naar voren als goed alternatief om toch even lekker op pad te gaan.
De omzet van bijvoorbeeld fietsfabrikant Giant steeg daardoor alleen al aan het begin van dit jaar met meer dan 50% en Shimano verkocht 76% meer fietsonderdelen dan gewoonlijk.
Groot tekort
Voor bepaalde fietsonderdelen kunnen de wachttijden zelfs oplopen tot meer dan 6 maanden. Het gaat dan onder andere om banden, accu’s voor e-bikes en bewegende onderdelen als derailleurs. Die hebben met elkaar gemeen dat ze sneller kapotgaan dan andere fietsonderdelen.
De tekorten komen niet alleen door de sterk toegenomen vraag van klanten. Door de corona-uitbraak moesten veel fabrieken in Azië voor langere tijd hun deuren sluiten. Daardoor werden er geen nieuwe fietsonderdelen gemaakt en namen de voorraden bij fietsenwinkels snel af.
De fabrieken voor fietsonderdelen draaien inmiddels weer op volle toeren, maar het duurt nog een flinke tijd voordat alle voorraden weer zijn aangevuld.
Daarnaast is de transportsector ook overbelast omdat er met het op gang komen van de economie wereldwijd een grote vraag is naar veel verschillende producten.
Tips om de fietsfile te vermijden
Hoewel fietshandelaren en -reparateurs hun uiterste best doen om klanten helpen, kunnen ze geen ijzer met handen breken. Ze moeten dus daarom regelmatig een lange wachttijd of zelfs nee verkopen. Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor jou als fietser. Gelukkig kun je zelf wel een aantal dingen doen om zoveel mogelijk problemen te voorkomen:
- Zorg ervoor dat je zelf wat eenvoudige reserveonderdelen in huis hebt. Vooral onderdelen die het meest slijten. Denk bijvoorbeeld aan een extra buiten- en binnenband en een ketting. Kijk voor reserve-onderdelen eventueel eens rond op online marktplaatsen als Marktplaats en Nextdoor (Buurten met de Nextdoor burenapp | PlusOnline).
- Onderhoud je fiets en e-bike zo goed mogelijk. Met goed en regelmatig onderhoud van je fiets voorkom je onnodige slijtage en heb je minder snel nieuwe onderdelen nodig. Hou bijvoorbeeld je fietsbanden goed opgepompt, maak je fiets regelmatig schoon, reinig en smeer bewegende delen als een ketting en derailleur. Bij een e-bike spaar je de accu door die goed te onderhouden: 6 vragen over de accu | PlusOnline
- Plak je banden in plaats van ze te vervangen. Bij fietsen met uitneembare wielen is binnenbanden vervangen in plaats van plakken populair. Een geplakte band scheelt weer een nieuwe band zien te kopen.
- Bestel een nieuwe fiets of nieuwe onderdelen als dat kan op tijd. Zo voorkom je dat je later weken- of zelfs maandenlang zonder zit.
- Neem genoegen met een ander merk of een wat mindere kwaliteit van een onderdeel. Soms zijn bepaalde onderdelen alleen nog te verkrijgen in een ander type of van een ander merk. Als je niet lang wilt wachten op net dat ene onderdeel, kun je zo tenminste weer fietsen.
- Bied je eigen reserve-onderdelen aan bij reparatie. Als een fietsreparateur je fiets niet kan repareren bij gebrek aan een onderdeel, bied dan je eigen reserve-onderdeel aan als je die thuis hebt liggen. Gewoonlijk zijn fietsreparateurs hier geen fan van, maar nood breekt wetten.
Bron: NRC, RTL nieuws