Nieuws
Grote steden nemen de fietser serieus
Tuesday 6 September, 2016
In de stad is de fiets de beste remedie tegen verstikkende luchtvervuiling en eindeloos in de file staan. Ook de steden raken daar steeds meer van doordrongen, getuige de activiteiten die Amsterdam, Rotterdam en Utrecht ontplooien. De drie steden maken elk op een eigen wijze ruim baan voor de fietser.
Als de fietsoplossingen in de drie grote steden iets laten zien, is het wel dat de fietser echt serieus wordt genomen. Wat daarbij opvalt, is hoezeer de oplossingen lijken op maatregelen die voor de automobilist al jaren gemeengoed zijn.
Groene golf in Rotterdam
De drukste fietsroute van Rotterdam – die tussen Noord en Zuid – wordt flink aangepakt. Dagelijks pakken zo’n tienduizend fietsers deze route over de brug om van de ene kant van de stad naar de andere te komen. Gevolg: fietsfiles en talloze bijna-botsingen bij de verkeerslichten. De gemeente investeert daarom in grotere wachtplekken bij de verkeerslichten, terwijl tegelijkertijd de fietsers meer groen licht zullen krijgen. De paden zelf worden vlakker en zo mogelijk breder en ook het aantal fietspaden en oversteekpunten voor fietsers wordt uitgebreid. Daarnaast gaat de gemeente experimenteren met een groene golf voor fietsers, waarbij de fietser via signalering langs het fietspad ziet of hij sneller of langzamer moet rijden voor het volgende groene verkeerslicht. Tot slot wil de gemeente een aantal verkeerssituaties aanpakken om zodoende de fietser een steviger positie in het verkeer te geven.
Verbeterde ‘P-route fiets’ in Utrecht
In juni 2015 introduceerde Utrecht de P-route voor de fiets: digitale borden langs de fietsroutes in de stad waarop je ziet welke fietsenstallingen nog vrije plekken hebben. Een succesvol systeem, vooral als het gaat om benutting van de capaciteit van de fietsenstallingen. Op basis van de ervaringen van het eerste jaar ondergaat de P-route momenteel meerdere verbeteringen en uitbreidingen: de nieuwe digitale borden worden wat groter en beter zichtbaar, de stalling onder Vredenburg krijgt een intern verwijzingssysteem en bij de ingang van die stalling laat een paneel zien hoeveel boven- en benedenplekken er nog vrij zijn. Als de stalling vol is, vermeldt het informatiepaneel de alternatieve fietsenstallingen in de nabije omgeving.
Nieuw deelfietsproject e-bikes in Amsterdam
In Amsterdam kun je in de loop van dit jaar de eerste deelfietsen van Urbee zien rijden. Deze Urbee-fiets beschikt over een slim slot: via een app zoek je een Urbee-fiets in de buurt, reserveert deze en met de code die je via de app ontvangt, kun je het fietsslot openen. Dit slimme fietsslot betekent dat de e-bikes van Urbee geen vaste fietsstations nodig hebben en dat ze dus overal kunnen worden geparkeerd. De eerste driehonderd Urbee-fietsen staan dit najaar in Amsterdam en in de loop van 2017 wil Urbee dit aantal uitbreiden tot 1.150 fietsen.
Bron: Verkeersnet