Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Het einde van Stella e-bikes?

Tuesday 19 November, 2024

In dezelfde week dat het oer-Nederlandse Blokker failliet ging, ging ook een ander bekend Nederlands merk onderuit: Stella. Wat ging er mis met dit ooit zeer succesvolle e-bike merk?

De wind mee

Hoewel je de door de bekendheid van de naam misschien zou denken dat Stella al vele decennia meedraait in de fietswereld, begon het merk pas in 2010: heel bescheiden in een schuurtje in Zwolle. Twee jonge mannen, Daan van Renselaar en Wilco van de Kamp, zetten toen een nieuw e-bike merk op de markt.

Door direct aan de fietsende klant te verkopen, zonder fietsengroothandel en -winkels daartussen, konden ze hun e-bikes een stuk goedkoper op de markt zetten dan de concurrenten. Service aan de elektrische fietsen regelden ze ook zelf: aan huis of in speciale servicecentra. Door de razendsnel stijgende belangstelling voor e-bikes zorgde dit al snel voor een enorme groei van het bedrijf. Overal kwam je Stella tegen: in magazines, op internet, op tv. Het werd daarmee wat de Amerikanen noemen een 'household name', een naam die bekend is in bijna alle Nederlandse huishoudens. In Nunspeet werd in 2019 een groot nieuw hoofdkantoor met distributiecentrum neergezet en Stella breidde uit naar de Belgische- en Duitse markt.

Tegenwind

Al een paar jaar voor 2019 stak de eerste tegenwind op. Er waren meerdere bedrijfsbranden die veel schade veroorzaakten en er kwamen vanaf verschillende kanten beschuldigingen van het niet nakomen van advertentiebeloftes en oneerlijke concurrentie. Ook bleken lang niet alle klanten te spreken te zijn over de aangeboden service.

De wind veranderde in een storm toen Covid in 2020 de wereld op zijn kop zette. In eerste instantie leek de Covid epidemie juist de e-bike industrie een flink impuls te geven, omdat fietsen door alle maatregelen tegen het virus juist extra populair werd. Maar omdat Covid tegelijkertijd de aanvoer van onderdelen uit Azië lamlegde, werden er zoveel mogelijk fietsonderdelen door Stella aangekocht uit allerlei bronnen. Het gevolg was een enorme voorraad aan e-bikes.

Dat bracht hoge kosten met zich mee, zeker toen na een paar jaar de vraag opeens inzakte en e-bikes een stuk minder werden verkocht. Ook dreef de inflatie daarna de bedrijfskosten verder op. Zodanig dat Stella miljoenenschulden kreeg die het bedrijf niet meer kon aflossen, zelfs niet na extra geldinjecties vanuit een investeringsfonds en diverse reorganisaties. In november 2024 viel dan ook het doek voor Stella.

De toekomst?

Op dit moment wordt gekeken of Stella wellicht overgenomen kan worden. Er zijn meer dan dertig gegadigden, maar dat wil zeker niet zeggen dat er ook echt een succesvolle overname zal volgen.

Voor klanten van Stella die een fiets hadden besteld met een aanbetaling en eigenaars die hun e-bike ter reparatie hadden gebracht, is het afwachten wat er verder gaat gebeuren. Als het goed is krijgen alle mensen met Stella fietsen ter reparatie bericht van de curator. Omdat ze eigenaar zijn, vallen hun e-bikes niet onder de failliete boedel en krijgen ze die gewoonlijk terug als ze kunnen aantonen dat ze eigenaar zijn. Bijvoorbeeld met de factuur of de bankafschrijving naar Stella.

Klanten met een aanbetaalde fiets moeten afwachten wat er gebeurt rond een eventuele overname en de afhandeling van het faillissement. Helaas was Stella niet aangesloten bij een garantiefonds of een geschillencommissie, dus vanuit die hoek valt niets te verwachten.

Gewoonlijk zou garantie op de e-bikes nog wel doorlopen als er een aparte fabrikant was. Maar aangezien Stella zelf naast verkoper ook de fabrikant was, vervalt daarmee ook de garantie, behalve bij een doorstart.

Wordt vervolgd…

Bron: MAX, Nos, De Stentor

Fotocredit: Wikimedia/Henk Monster