Dossier: Fietsen naar Santiago de Compostela
Fietsen naar Santiago de Compostela: Fiets onder de loep
Thursday 29 June, 2017
Op een opoefiets naar Santiago de Compostela; het kan natuurlijk best, maar echt comfortabel zal het niet zijn. En weet u waarom trommelremmen worden afgeraden? Of waarom een spiegel zo belangrijk is? In dit artikel leest u alles over het stalen ros van de fietspelgrim.
Trekkingfiets
Verreweg de meeste fietspelgrims kiezen voor een zogeheten trekkingfiets: een stevig gebouwde maar niet te zware fiets met minimaal 24 versnellingen en voor- en achterdragers voor de bagage. Kies voor een fiets van een gerenommeerd merk als Batavus, Giant, Gazelle of Koga Miyata. U bent wat meer geld kwijt dan wanneer u voor een stuntaanbieding kiest, maar daar krijgt u geen spijt van. De kwaliteit van de fiets is beter, en gezien de lengte van uw tocht is dat geen overbodige luxe.
Tegenwoordig is bijna alles online te koop, en dat geldt ook voor fietsen. Realiseer u echter dat u een tocht van zo’n 2.500 kilometer voor de boeg heeft; een goed ‘zittende’ fiets is essentieel voor het welslagen van uw avontuur. Oriënteer u dus goed – en dat kan prima online – en ga daarna naar een goede fietsenmaker om de fiets te laten aanmeten. Dat aanmeten is ontzettend belangrijk: een te groot of te klein frame is vragen om blessures.
Stuur en zadel
Bijna alle langeafstandsfietsers zweren bij een lederen zadel. Dat komt doordat een lederen zadel zich zet naar uw zitvlak. Houd er wel rekening mee dat het zadel in eerste instantie erg stug aanvoelt en helemaal niet lekker zit. In de loop van uw trainingsperiode zal het zadel zich echter aan u overgeven waarna u een zadel voor het leven hebt.
Voor wat betreft het stuur zijn de meningen verdeeld. De een zweert bij een vlinderstuur, de ander vindt een recht stuur met zogeheten handlebars het summum. Belangrijk is in ieder geval dat het stuur de mogelijkheid biedt af en toe eens van houding te wisselen. Verder moet het stuur ruimte genoeg hebben voor een stuurtas met kaarthouder. Vraag uw fietsenmaker of u verschillende sturen uit mag proberen; een goede fietsenmaker doet hier niet moeilijk over.
Als u er qua zadel en stuur uit bent, komt het volgende: de afstelling. Voor de ideale hoogte van en afstand tussen stuur en zadel kunt u ook bij uw fietsenmaker terecht. Neem hier de tijd voor, want wanneer deze afstellingen niet in orde zijn, kan dat nek-, rug- en schouderklachten geven.
Remmen
Trommelremmen, velgremmen, schijfremmen; wat is wijsheid? De voorkeur gaat uit naar velgremmen (remblokjes) of schijfremmen; trommelremmen worden bij veelvuldig remmen te warm. Velgremmen zijn goedkoper dan schijfremmen, maar ook kwetsbaarder: bij nat weer is de werking minder en na een paar fikse afdalingen met veel remwerk moeten ze worden vervangen. Met schijfremmen is gedoseerd remmen makkelijker, zelfs als het regent. Verder vragen deze remmen weinig onderhoud. De meeste nieuwe trekkingfietsen zijn standaard al uitgerust met schijfremmen.
Helm en spiegel
Zo! De fiets is er klaar voor, en u ook. Of nog niet helemaal? Wat u onderweg ook gaat beleven, uw veiligheid moet altijd voorop staan. U zult de weg vaak met automobilisten moeten delen, dus zicht op achteropkomend verkeer is geen overbodige luxe. Monteer daarom voor uw vertrek een spiegel op uw stuur. In het kader van diezelfde veiligheid is een goede fietshelm onontbeerlijk. Het is misschien even wennen, maar als u een schuiver maakt doordat u even een kuil over het hoofd zag, zult u er toch blij mee zijn.