Nieuws
Koopgids fietsendragers voor niet e-bikes
Monday 12 July, 2021
Wil je graag eens ergens anders in Nederland fietsen of toer je graag op vakantie in het buitenland? Dan heb je een fietsendrager nodig voor op je auto om je fietsen veilig mee te nemen.
Er zijn fietsendragers voor op het autodak, op de kofferbak of op de trekhaak. Ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen, waaronder de prijs.
Welke fietsendrager het meest geschikt is voor jou, hangt af van welke fietsen je mee wilt nemen en welke auto je hebt. Gaat het om e-bikes dan heb je niet zoveel keuze: eigenlijk zijn alleen fietsendragers voor op de trekhaak zijn geschikt. Er zijn wel een aantal extra stevige fietsendragers voor op de kofferbak geschikt voor een e-bike, maar daar past eigenlijk maar een e-bike op. Bovendien zijn die dragers zeker niet geschikt voor alle auto’s en is een e-bike erop zetten een lastige klus. Je leest meer over je e-bike vervoeren en de bijbehorende fietsendragers in dit artikel.
Voor fietsen die niet elektrisch zijn, kun je kiezen uit de drie verschillende soorten fietsendragers. Behalve natuurlijk als je geen trekhaak op je auto hebt, want dan wordt je keuze beperkt tot het autodak of de achterklep. Dat geldt ook als je wel een trekhaak hebt maar een caravan wilt meenemen.
Fietsendragers voor het dak
Als je een fietsendrager op je autodak wilt zetten, heb je wel eerst een dakdrager of dakrails nodig. Dat zijn twee universele dragers die je overdwars op je autodak plaatst. Ze worden bevestigd aan de dakreling of speciale houders op het autodak en vormen het fundament van alles wat je op het dak wilt vervoeren. Zoals een dakkoffer, skihouder of een fietsendrager.
De prijs van een dakdrager ligt tussen de 70 en ruim 300 euro, afhankelijk van de kwaliteit en sterkte. Als je die dakdrager hebt, kun je daar eenvoudig een of meer fietsendragers op zetten. De prijzen variëren van 30 tot ruim 200 euro per fietsendrager. Ook dit prijsverschil zie je terug in de kwaliteit.
Het plaatsen van een fietsendrager op het dak gaat over het algemeen heel eenvoudig. Het plaatsen van een fiets op de dakfietsendrager is wat lastiger, omdat je boven je macht moet werken. Bij een lichte fiets, zoals een racefiets, is dat nog niet zo’n probleem in je eentje. Als het gaat om een zwaardere gewone fiets heb je meestal wel twee personen nodig. Een aanrader bij dit klusje is een stevig opstapje of een keukentrapje.
Bij alle typen fietsendragers moet je goed letten op het maximale gewicht. Dat geldt dus ook voor een dakfietsendrager. Er mag maar zoveel aan gewicht op het dak van je auto vervoerd worden. Hoeveel precies lees je terug in de handleiding bij je auto.
Controleer ook hoeveel de dakdrager maximaal mag tillen. Het maximum aan fietsen op een dakfietsendrager is meestal drie, maar soms zal je het moeten laten bij twee fietsen als de last te zwaar is.
Omdat je fietsen op je dak staan, hou je de rest van je auto overzichtelijk vrij. Je kunt goed naar achteren blijven kijken, zolang je auto tenminste niet is volgestopt met bagage, en hebt ook vrije toegang tot de achterklep/kofferbak. Een nadeel is dat de fietsen op je dak goede windvangers zijn. Dat merk je niet alleen bij het rijden, vooral bij stevige wind van opzij, maar ook aan je brandstofverbruik.
Je moet er ook rekening mee houden dat je auto een heel stuk hoger is. Dat betekent in ieder geval dat je in de meeste parkeergarages niet met fiets en al naar binnen kan. Ook kunnen lage tunnels een obstakel op je route vormen.
Fietsendragers voor de achterklep
Als je auto geen trekhaak heeft en je vindt een fietsendrager op het dak onhandig, dan kom je automatisch terecht bij een fietsendrager voor de achterklep of kofferbak. Dit is ook meteen de goedkoopste oplossing om je fietsen te vervoeren. De fietsendragers zelf kosten tussen de 60 en ruim 400 euro, maar je hebt geen fundament nodig als een dakdrager of een trekhaak.
Fietsendragers voor de kofferbak hebben een vaak ingenieuze constructie waarmee je ze op de achterklep monteert. Hoewel je het misschien niet zou verwachten, kun je bij veel typen ook gewoon je achterklep opendoen. Wel wordt het kijken door je achteruit tijdens het rijden flink beperkt.
De constructie van een achterklepdrager is minder stevig dan die van een fietsendrager op de trekhaak. Dat betekent dat je geen al te zware fietsen mee kan nemen. Hoeveel gewicht in totaal en hoeveel fietsen op een kofferbakdrager passen, verschilt per merk en type. Je kunt uitgaan van een gemiddelde van 15 kilo per fiets. Extra stevige kofferbakdragers kunnen wel 45 kilo aan, zodat je ook een e-bike mee kan nemen. Maar dan ben je wel honderden euro’s kwijt.
In tegenstelling tot fietsendragers voor op het dak of de trekhaak moet je goed opletten dat de achterklepdrager bij jouw merk en type auto past. De kofferbak bij ieder type auto is tenslotte weer anders. Bij fietsendragers voor de achterklep wordt altijd vermeld voor welke auto’s ze geschikt zijn.
Fietsendragers voor de trekhaak
Tot slot zijn er nog fietsendragers voor op de trekhaak. Als je een trekhaak hebt, is dit een praktische en stevige oplossing: ook als je zwaardere fietsen zoals een e-bike mee wilt nemen. Let erop dat er wel verschil zit tussen een trekhaakdrager voor e-bikes en andere fietsen. Neem geen e-bikes mee op een trekhaakdrager die daar niet voor geschikt is. Dat is vragen om ongelukken.
Je leest meer over trekhaakdragers in dit artikel. Het meeste wat in dat artikel staat, is ook van toepassing op trekhaakdragers voor niet e-bikes.
Tot slot
Let goed op het maximaal toegestane gewicht van de fietsendrager en probeer geen e-bikes mee te nemen op een fietsendrager die daar niet voor gemaakt is. De fietsendrager kan bezwijken onder het teveel aan gewicht. Niet alleen is de kans dan groot dat je je auto en fietsen beschadigt, maar een ongeluk tijdens het rijden ligt ook voor de hand.