Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

Leeftijdslimiet voor fatbikes

Tuesday 3 September, 2024

De combinatie fatbikes en kinderen was alle langere tijd een doorn in het oog van velen. Nu lijkt het er sterk op dat er ook werkelijk maatregelen vanuit Den Haag zullen komen.

Dringend

De afgelopen jaren werd er al van verschillende kanten druk uitgeoefend op de regering en de Tweede Kamer om iets te doen aan het probleem van kinderen die het verkeer onveilig maken op al dan niet opgevoerde fatbikes. Zo pleitten organisaties als de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland al langere tijd voor maatregelen en zelfs een verbod op dit type e-bikes. In 2024 kwamen daar ook nog dringende oproepen van de Nederlandse gemeenten en de politie bij, die de situatie op de weg verder uit de hand zagen lopen.

Ook de onder de Nederlandse bevolking bleek de roep om maatregelen groot, zo kwam naar voren uit een onderzoek van RTL. Zo was ongeveer 85 procent van de ondervraagden van mening dat fatbikes in de categorie horen waarin ook brommers vallen. Daarom waren ze voorstander van een bijbehorend rijbewijs en een helmplicht. Zelfs 95% van de ondervraagden vond een verbod op fatbikes voor onder de 16 jaar een goed idee.

Nieuwe wetten

Deze toenemende druk van alle kanten blijkt inmiddels ook de politiek in Den Haag in beweging te brengen. Er is nu een meerderheid in de Tweede Kamer voor het invoeren van een leeftijdsgrens voor fatbikes en ook eventueel andere maatregelen, zoals een helmplicht. Wel willen verschillende partijen dat er daarbij dan een duidelijk onderscheid moet komen tussen gewone e-bikes en fatbikes.

Zoals te verwachten zijn er bij de diverse politieke partijen verschillende ideeën over wat precies de leeftijdsgrens moet zijn en welke andere maatregelen ingevoerd moeten worden. Zo wil Groen-Links-PvdA graag een leeftijdsgrens van 12 jaar en een helmplicht, terwijl andere partijen, zoals de BBB, een leeftijdsgrens van 16 jaar wil. De nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat houdt overigens nog de boot af, omdat gerichte maatregelen juridisch lastig zouden zijn. Hij wil daarom liever eerst kiezen voor een betere handhaving en voorlichting.

Positieve reacties

Veilig Verkeer Nederland en fabrikanten van gewone en legale fatbikes juichen maatregelen vanuit de landelijke politiek toe. Zo zijn ze voor het invoeren van een minimale leeftijd voor het rijden op fatbikes. Op die manier kan het aantal onveilige verkeerssituaties en ongelukken worden teruggedrongen. Voor de Nederlandse fatbikefabrikanten telt hierbij ook mee dat ze hopen dat zo de fatbike weer een beter imago krijgt voor mensen die er wel verantwoord op willen rijden.

Bron: rtl.nl nos.nl