Nieuws
Maak je fiets lenteklaar
Wednesday 12 March, 2025
De winter is bijna voorbij! De temperatuur gaat omhoog en de zonnestralen lokken ons weer naar buiten. Maar niet alle fietsen komen in de winter veel buiten. Na een lange winterstalling is het dan ook aan te raden je fiets op verschillende punten goed na te lopen voordat je op pad gaat. Daarom geeft Fietsen123 je een aantal tips om in de lente weer goed en veilig te fietsen.

Stap 1 - Je fiets schoonmaken
Niet iedereen komt eraan toe om zijn fiets nog even schoon te maken voordat hij op winterstal gaat, hoewel dat wel altijd aan te raden is. Is hij niet zo fris meer, dan is een schoonmaakbeurtje een goed idee. Dat kan gewoon met een emmertje water en een spons, of met een tuinslang. Voor hardnekkig vuil zijn er eventueel speciale schoonmaakmiddelen bij de fietswinkel te koop. Vergeet ook de velgen en de spaken niet, want daar blijft viezigheid graag aan plakken. Met een schoonmaakbeurt haal je ook meteen de strooipekel weg die nog aan je tweewieler zit. Laat je fiets daarna goed drogen in het lentezonnetje.
Stap 2 - Banden en wielen checken
Fietsbanden verliezen altijd langzaam lucht, dus na maandenlang niet gebruiken zijn ze heel slap of zelfs helemaal leeg. Pomp ze dus weer goed op aan hou daarbij rekening met de aangegeven bandenspanning. Meer daarover lees je op je-fietsband-beter-oppompen-doe-je-zo
Controleer of de banden nog voldoende profiel hebben. Dat is belangrijk voor een goede grip op de weg. Als het loopvlak amper profiel meer heeft of je het canvas kan zien, is het een goed idee de buitenband te vervangen.
Laat ook nog even het wiel ronddraaien. Zo zie je snel of er een slag in zit. Als dat het geval is, is er een spaak los. Dan zit er niets anders op dan naar de fietsenmaker te gaan, want voor spaken goed spannen is specialistische kennis en gereedschap nodig.
Stap 3 - Smeren
Reinig een fietsketting met een speciaal ontvettingsmiddel en maak hem zo schoon. Zeker na een hele winter stilstaan kan er aardig wat stof en vuil aan gaan kleven. Maak de ketting droog met een doek en wacht tot het ontvettingsmiddel tussen de schakels helemaal verdampt is. Smeer dan -bijvoorbeeld een dag later- de ketting schakel voor schakel in met kettingolie. Bij een belt is dit allemaal niet nodig, behalve misschien wat vuil verwijderen met een doek.
Zijn er kabels van de remmen en versnellingen die blootliggen? Smeer daar dan een laagje vaseline op. Hier is ook eventueel beschermende siliconenspray voor te koop.
Stap 4 - Boutjes en moeren vastzetten
Controleer of alle boutjes en moeren nog goed vastzitten en vervang zo nodig roestige exemplaren. Draai losse exemplaren weer goed vast, maar niet muurvast.
Controleer het stuur op speling. Dit doe je eventueel door de voorrem in te knijpen en dan het stuur naar voor en achter te duwen. Als je hierbij beweging voelt, zit er waarschijnlijk speling op het balhoofd in het stuur. Deze speling is gewoonlijk te verhelpen door de schroef om het balhoofd vaster aan te draaien.
Stap 5 - Remmen nalopen
Controleer of de remmen nog goed zijn en functioneren. Als je de remhandels te ver moet inknijpen om tot stilstand te komen, kunnen de remmen versleten zijn of moeten de remkabels ingekort worden.
Versleten remblokjes kun je makkelijk herkennen aan het gebrek aan profiel. Ze kunnen ook uitgedroogd zijn, waardoor ze minder goed remmen. Remblokjes kun je eventueel zelf vervangen, maar je moet dan wel weten welk type bij jouw rem hoort. Dat kun je aan de hand van het merk van de rem opzoeken op internet of navragen bij de fietshandel.
Versleten remkabels herken je onder andere aan het rafelen van de kabel. In dat geval moeten ze zo snel mogelijk vervangen worden, omdat ze anders kunnen breken. Dat geldt ook voor verroeste kabels.
Controleer ook of de remblokjes nog gecentreerd zijn en bij het remmen alleen de velg raken en niet de band. Dit check door het wiel op te tillen en een slinger te geven. Als het wiel snel tot stilstand komt, loopt de rem aan. Je moet die dan een stukje verschuiven naar links of rechts en het opnieuw proberen.
Hoe je de remblokken in een schijfrem vervangt, lees je op zo-doe-je-dat-remblokken-vervangen
Stap 6 - Accuspanning en verlichting checken
Een aantal maanden op non-actief staan kan een e-bikeaccu slecht bekomen. Af en toe opladen in de tussentijd is dan ook altijd een goed idee. Net als je accu voor een nieuw fietsseizoen even laten controleren op de spanning in de fietswinkel. Zo voorkom je dat je onderweg te vroeg zonder stroom op je e-bike komt te zitten.
Controleer ook altijd even of de verlichting het nog doet. Zo niet, check dan of er wellicht een stroomkabeltje loszit. Heb je losse verlichting met batterijen, dan is de batterij aan vervanging toe.
Tot slot: sommige klusjes aan je fiets kun je zelf doen, maar voor andere moet je toch wel terecht bij de fietswinkel. Hou er daarbij wel rekening mee dat de lente een drukke tijd is, dus maak tijdig een afspraak.
Fotocredit: WikimediaCommons/Alextredz