Dossier: Alles over de e-bike
RAI Vereniging en Fietsersbond willen maatwerk voor speed pedelecs
Tuesday 30 May, 2017
Als gevolg van nieuwe regelgeving moet de snelle e-bike, de zogeheten speed pedelec, per 1 juli 2017 naar de weg of naar fietspaden waarop ook bromfietsen zijn toegestaan. Vanwege de veiligheid en de potentie van de speed pedelec – zeker voor woon/werkverkeer een goed alternatief voor de auto – pleiten RAI Vereniging en de Fietsersbond nu voor maatwerk.
Een gevolg van de nieuwe regelgeving is dat de speed pedelec ook op de snelfietsroutes niet meer welkom is. Deze snelfietsroutes – inmiddels een netwerk van zo’n 400 kilometer – zijn juist aangelegd om het woon/werkverkeer per fiets zo snel en comfortabel mogelijk te laten lopen. Omdat de speed pedelec vanwege zijn snelheid juist ook steeds vaker voor datzelfde woon/werkverkeer wordt gebruikt, komen RAI Vereniging en de Fietsersbond nu in actie.
Snelfietsroutes
Op dit moment zijn de meeste speed pedelecs nog voorzien van een blauwe snorfietskentekenplaat, maar vanaf 1 juli krijgen alle speed pedelecs een geel bromfietsplaatje en wordt de helm verplicht. Sommige snelfietsroutes, zoals het RijnWaalPad tussen Arnhem en Nijmegen en de F35 in Twente, zijn vanaf die datum niet (meer) toegankelijk voor speed pedelecs. ‘Onbegrijpelijk en een onbedoeld effect van de wet waardoor meer dan 10.000 fietsers worden geraakt’, vindt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. ‘De speed pedelec heeft enorm veel potentie bij de aanpak van files en is bij uitstek geschikt voor woon/werkverkeer. Dat moeten we maximaal stimuleren in plaats van tegenwerken.’
Vrijstelling
RAI Vereniging en de Fietsersbond willen dat de speed pedelec voor de fietspaden met voldoende capaciteit een aparte vrijstelling krijgt. Directeur Fietsersbond Saskia Kluit: ‘Snelfietsroutes in Nederland die nu alleen door fietsers mogen worden gebruikt zijn breed en veilig genoeg om ook speed pedelecs toe te laten. Ook binnen de bebouwde kom zijn er langs grote en drukke verkeersaders fietspaden die breed genoeg zijn. Er is maatwerk nodig. Met een apart verkeersbord kunnen we deze vrijstelling per fietspad verlenen.’
Maatwerk
RAI Vereniging en de Fietsersbond willen samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en andere betrokken partijen in kaart brengen welke fietspaden wel en niet geschikt zijn. Ook willen ze kijken naar manieren om deze aanpassing zo snel mogelijk te regelen. Beide organisaties willen voorkomen dat de toenemende populariteit van de speed pedelec als vervoersmiddel voor woon/werkverkeer stokt.
Bron: Fietsersbond