Nieuws
Recreatieve fietsrouteplanner Fietsersbond nog beperkt
Friday 13 March, 2009
De Fietsersbond, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en het Landelijk Fietsplatform hebben eind vorig jaar hun handen ineen geslagen voor de ontwikkeling van een nieuwe, landelijke fietsrouteplanner voor de recreatieve fietser in Nederland. Vooralsnog is het een beperkte versie en alleen bruikbaar op internet. Bundeling van krachten met de eerste fietsrouteplanner en met de fietsrouteplanner-op-de-fiets-zelf komen niet aan de orde. Zo blijkt uit het nieuwste nummer van De Vogelvrije Fietser. BasisversieDoel van de nieuwe internetplanner is, dat 'de fietser op basis van de Landelijke Fietsroutes (LF-routes) en knooppuntroutes zelf een eigen, recreatieve fietsroute kan ontwerpen'. Daarvoor hebben de drie partners een basisversie ontwikkeld. 'Deze wordt nu onderworpen aan de laatste test om ervoor te zorgen dat het gebruiksgemak optimaal is'. Daarna volgt opnieuw een lancering. Deze heeft op de afgelopen Fiets- en Wandelbeurs al plaatsgevonden, maar zal blijkbaar nog een keer en wel voor komende Pasen plaatsvinden. Dan moet de nieuwe planner namelijk op internet staan.
Combinatie Het blijkt te gaan om een combinatie van de oude LF-planner (van de Lange Afstand Fietsroutes), gemaakt door het Fietsplatform/NBTC en de nieuwere provinciale planners van de Fietsersbond. De LF-planner bleek in bezoekersaantal achteruit te lopen. Vandaar, dat deze nu wordt nu gecombineerd met de speciale knooppuntplanners van de Fietsersbond in Friesland, Utrecht en De Veluwe. En verder met de normale fietsrouteplanners van de bond in Utrecht, Drenthe, Friesland en Gelderland. In de loop van dit jaar moeten daar de planners voor Flevoland, Overijssel en Noord-Holland nog bijkomen. 'Voor de rest van Nederland moet de fietser het voorlopig zonder de steun van de fietsrouteplanner doen', aldus concludeert De Vogelvrije Fietser.
Garmin-navigatiessysteemOpvallend is, dat de eerste provinciale fietsrouteplanner van Nederland, namelijk die van Zuid-Holland, geheel buiten beeld blijft. Hetzelfde geldt voor de eerste fietsrouteplanner, die je echt op je fiets zelf kunt gebruiken. Namelijk het NUVI-navigatie-apparaat van Garmin, dat dankzij een door Waypoint ontwikkelde speciale fietskaart en een speciale fietsstuurhouder tijdens je fietstocht niet alleen een duidelijk kaart met pijl toont, maar zelfs gesproken aanwijzingen geeft. Dus precies zoals in de auto. Weliswaar is deze fietskaart - evenals de planners van de Fietsersbond - nog volop in ontwikkeling. Maar waarom bundelt de Fietsersbond haar - met subsidiegeld, dus ons belastinggeld! - verkregen kennis niet met die van Waypoint? Dat zou op korte termijn toch tot een Nederlandse fietsrouteplanner van formaat kunnen leiden!?
LezenswaardDe Vogelvrije Fietser bevat verder nog een groot aantal lezenswaardige artikelen. Uit het informatieve onderzoek naar de recyling van fietsbanden en binnenbanden blijkt, dat die amper plaats vindt, behalve..... voor het maken van tassen, riemen, stoelen, tafels en lampen! Uit een reportage over een fietstocht door Friesland blijkt de liefde van de schrijfster voor de provincie. In het interview met de buitenlandspecialist van het Fietsberaad, Hans Voerknecht, doet deze de pijnlijke constatering, dat er in fietsland Nederland amper wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar het fietsen. TestKees Bakker schrijft een mooi artikel over achteruitkijkspiegels op de fiets. En CDA-Kamerlid Joop Atsma, die als eerste politicus een fietsnota produceerde, merkt terecht op: 'Men had misschien eerder een fietsnota van GroenLinks verwacht. Nu komt die van het CDA. Voor velen een verrassing en misschien ook wel even slikken'. Bijna alle Kamerleden blijken overigens 'verbazend positief'. Ze hebben negentig vragen ingediend. Atsma gaat deze vragen beantwoorden, dan komt er een hoorzitting en een debat, waarin hij de nota zal verdedigen. 'Ze hebben de fietsnota serieus genomen, alle partijen van links tot rechts'.BoeiendOm terug te keren naar De Vogelvrije Fietser: complimenten voor de redactie, die van deze maart-april-uitgave weer een boeiend nummer heeft gemaakt!Link* Overzicht van alle fietsrouteplanners