Nieuws
Veiligheid en comfort geen motief voor fietser
Friday 3 September, 2010
Het maakt forenzen niet zoveel uit of de fietsroute tussen huis en werk comfortabel en veilig is. Alleen reistijd en -afstand zijn werkelijke motieven om de auto te pakken. Dat blijkt uit onderzoek van de provincie Fryslân, gecombineerd met uitkomsten van landelijke enquêtes.
De provincie zette met het PVVP in op ‘het tot staan brengen van het teruglopende aandeel van de fiets in de verplaatsingen van bewoners van Fryslân, waarbij de verkeersveiligheid steeds een belangrijk aandachtspunt is’. De provincie geeft in de huidige collegeperiode in totaal 4,8 miljoen euro aan de gemeenten voor verbetering of aanleg van fietsvoorzieningen, en steekt jaarlijks 600.000 euro in verbetering van de eigen fietsinfrastructuur.
Daarnaast staan voor de periode 2010-2014 voor bijna 25 miljoen euro aan nieuwe fietsprojecten op de rol, zoals de aanleg van een apart fietspad langs de N354 Sneek-Woudsend, een fietssnelweg langs de N357 Stiens-Holwerd en het ongelijkvloers maken van de oversteken in de N359 Bolsward-Leeuwarden. Dit alles met als hoofddoel het streven om in 2015 ‘de fiets geaccepteerd te laten zijn als volwaardig alternatief voor de auto, op afstanden tot vijftien kilometer’.
Elektrische fiets
Vooral dankzij de komst van de elektrische fiets - een autonome ontwikkeling - kon dit doel best eens gehaald worden, schrijven de ambtenaren. Maar dat het verbeteren van de infrastructuur niet echt lijkt bij te dragen aan de fietsbereidheid, is een tegenvaller.
Investeringsprogramma
De ambtenaren geven als voorzetje dat Fryslân een investeringsprogramma Fiets voor provinciale en gemeentelijke fietsroutes moet opzetten, dat zich richt op veilige, brede routes, veilige oversteken en snelle verbindingen in en naar stedelijke centra.
Kees Mourits van de afdeling Fryslân van de Fietsersbond beaamt dit. "Een groot deel van het fietsnetwerk voldoet nog niet aan de inrichtingseisen voor een fietssnelweg of hoofdfietsroute. Je kunt dus eigenlijk ook nog geen conclusies trekken over het effect van de kwaliteit van het fietsroutenetwerk op het fietsgebruik. Investeren in de kwaliteit van het fietsnetwerk is sowieso van groot belang om de bestaande fietsers ook op de fiets te houden."
Het aantal dodelijke fietsslachtoffers ligt al een aantal jaren op rond de 185 (landelijk). De Fietsersbond blijft pleiten voor gescheiden fiets- en autoverkeer, de productie van ‘botsvriendelijke’ auto’s en voorlichting over gevaren als rechts afslaande vrachtwagens.