Zandsculpturen op de Veluwe
Op een unieke locatie op de Veluwe is de Beeldentuin te Garderen te vinden. Niet alleen zijn hier beelden van steen te bewonderen, ook is hier een ruim aanbod aan …
Startplaats: Voorthuizen, Gelderland | knooppuntroute
Fietsroute
42 Km (± 2:48 ) | Gelderland | Het weer op de route 0 °C 0bft
In deze fietsroute met het thema oorlogsverleden belichten we bekende en minder bekende verhalen uit de Tweede Wereldoorlog in Nederland. De route neemt je mee door het oostelijke deel van de Betuwe, waar een aantal belangrijke gebeurtenissen plaatsvonden.
De route start in Driel, op de plek waar tijdens Operation Market Garden de 1ste Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade, geleid door Generaal-Majoor Sosabowski, de strijd aanging met de Duitsers. Midden in het centrum, op het Polenplein, vind je het Polenmonument, een informatiecentrum en luisterplek L19: ‘De Polen van Driel’, waar je veel informatie krijgt over de Polen die in de omgeving van Driel vochten.
Langs de Nederrijn, tussen de knooppunten 27 en 28, sloegen de Duitsers een gat in de dijk om dit deel van de Betuwe onder water te zetten en zo de opmars van de Geallieerde troepen te stoppen. Ook op dit punt staat een luisterplek (L67: ‘Water als Wapen – Elden’), waar verschillende verhalen verteld worden, waaronder dat van een toenmalige bewoonster over de verstrekkende gevolgen van de overstroming.
Bij knooppunt 77 kom je langs het indrukwekkende Kasteel Doornenburg. Het is moeilijk voor te stellen dat het kasteel ten tijde van de bevrijding één grote ruïne was: het gevolg van geallieerde bombardementen en Duitse vernietiging. Vanaf ongeveer half september 1944 hadden de Duitsers hun hoofdkwartier gevestigd in het kasteel, dat toen inmiddels midden in het frontgebied lag.
Bombardementen in januari en maart 1945 brachten grote schade aan, waarna de Duitsers uiteindelijk het poortgebouw – destijds het enige intacte restant van het kasteel – opbliezen. Op de luisterplek (L43: ‘Verwoesting en verdriet’) bij het kasteel kun je meer te weten komen over deze geschiedenis. Na de oorlog is het kasteel grondig gerestaureerd.
Tot en met knooppunt 98 fiets je over het Goudsbloempad, een tocht langs de voormalige Duitse verdedigingslinie. Dit fietspad heette eerst Lingepad, maar de naam is veranderd in Goudsbloempad om het lijden van de burgerbevolking te gedenken. De naam komt van twee meisjes die hier met een goudsbloem in de hand urenlang tevergeefs op de komst van de koningin wachtten. Hiermee is de goudsbloem verheven tot symbool van het lijden van de burgerbevolking.
Elst vormde in oktober 1944 een belangrijk strijdtoneel. De Lingebruggen waren een belangrijke schakel in de verbinding tussen Nijmegen en Arnhem. Het modderige terrein bemoeilijkte de opmars van de geallieerden. Hier vochten de Duitse en geallieerde troepen een hevige strijd uit, waarbij Elst en haar omgeving zwaar beschadigd raakte. De Grote Kerk van Elst – hoewel nu weer prachtig hersteld – was na de oorlog een ruïne. Vanaf Elst fiets je terug naar het beginpunt in Driel.
Voor alle vragen over deze fietsroute, kunt u contact opnemen met de redactie van Fietsen123.
Fietsen123 maakt gebruik van de routeplanner van de Fietsersbond en is niet verantwoordelijk voor tussentijdse wijzigingen in het Nederlandse fietsknooppuntennetwerk.
Meldingen over ontbrekende of beschadigde fietsknooppuntborden kunt u kwijt op de website meldpuntroutes.nl.
Kloppen de nummers van de knooppunten niet? Dan kunt u dat melden bij de Fietsersbond.
Meer informatie over het beheer en het onderhoud van de Nederlandse fietsknooppunten vindt u in dit artikel: Fietsen met knooppunten: soms gaat het mis.
Wij wensen u veel fietsplezier!