Zandsculpturen op de Veluwe
Op een unieke locatie op de Veluwe is de Beeldentuin te Garderen te vinden. Niet alleen zijn hier beelden van steen te bewonderen, ook is hier een ruim aanbod aan …
Startplaats: Voorthuizen, Gelderland | knooppuntroute
Fietsroute
53 Km (± 3:32 ) | Gelderland | Het weer op de route 0 °C 0bft
De tegenwoordig rustige plaats Oosterbeek kent een heftige geschiedenis. In 1944 vond hier een deel van een van de grootste luchtlandingsoperaties uit de geschiedenis plaats: Market Garden.
Market Garden was een tweeledige operatie, waarbij 'Market' de codenaam was voor het luchtlandingsplan. Volgens dit plan werden er op verschillende plekken in Nederland luchtlandingstroepen gedropt om zodoende een ‘snelle’ route naar Duitsland vrij te maken. 'Garden' bestond uit het Britse 30e Legerkorps dat over de vrijgemaakte route richting het IJsselmeer zou oprukken en vandaar richting het Ruhrgebied zou trekken. De Britse 1st Airborne Division onder leiding van generaal-majoor Roy Urquhart werd ingezet om de Verkeersbrug in Arnhem te veroveren en bezet te houden. Maar voor ze hier zouden aankomen, moest er nog veel gebeuren…
De troepen werden op 17 september 1944 gedropt boven de Ginkelse Heide. In de opmars naar Arnhem boden de Duitsers felle tegenstand en slechts één van de drie Britse bataljons wist de bruggen in Arnhem te bereiken. Al snel werd duidelijk dat zij de brug niet konden behouden. Na enkele dagen liep Operatie Market Garden stuk op de Slag om Arnhem.
De fietsroute start in de buurt van de landingszone. Via Heelsum – waar ook een deel van de gevechten tijdens de Slag om Arnhem heeft plaatsgevonden – fiets je naar Oosterbeek. Hierbij kom je langs Hotel Hartenstein, in 1944 het hoofdkwartier van Urquhart. Tijdens de oorlog is dit pand grotendeels verwoest, maar na de oorlog is het herbouwd. Tegenwoordig vind je hier het Airborne Museum. Naast uitgebreide informatie over Operatie Market Garden maak je hier kennis met de ‘Airborne Experience’ en zie je de slag om Arnhem door de ogen van een soldaat.
De verkeersbrug over de Nederrijn die de Britten niet in handen konden houden, is in 1977 vernoemd naar de Britse John Frost die met zijn tweede bataljon de noorzijde van de brug wist te bereiken. Het was de bedoeling dat zowel de noord- als de zuidzijde van de brug in Geallieerde handen zou vallen. Door Duitse aanvallen van beide zijden, lukte het de Britten niet om ook de zuidzijde te veroveren. De leuning van de brug is tegenwoordig beschilderd in een bordeauxrode kleur. Dit is de kleur van het embleem van de 1st Airborne Division.
Na het passeren van Hotel Hartenstein fiets je langs het Arnhem Oosterbeek War Cemetery. Veel militairen die tijdens de Slag om Arnhem sneuvelden, zijn hier begraven. Op de begraafplaats is een Cross of Sacrifice geplaatst om de gesneuvelde militairen die vermist zijn te gedenken. Ook staat er een gedenksteen met de tekst 'Their name liveth forever more'. Vanaf de begraafplaats fiets je terug naar de Ginkelse Heide.
Voor alle vragen over deze fietsroute, kunt u contact opnemen met de redactie van Fietsen123.
Fietsen123 maakt gebruik van de routeplanner van de Fietsersbond en is niet verantwoordelijk voor tussentijdse wijzigingen in het Nederlandse fietsknooppuntennetwerk.
Meldingen over ontbrekende of beschadigde fietsknooppuntborden kunt u kwijt op de website meldpuntroutes.nl.
Kloppen de nummers van de knooppunten niet? Dan kunt u dat melden bij de Fietsersbond.
Meer informatie over het beheer en het onderhoud van de Nederlandse fietsknooppunten vindt u in dit artikel: Fietsen met knooppunten: soms gaat het mis.
Wij wensen u veel fietsplezier!