De tuin van Kasteel Westhove
Bewonder een bijzonder kasteel en zijn bijbehorende tuin. Deze veelzijdige fietsroute neemt je mee langs het bijzondere Kasteel Westhove. Dit dateert uit de…
Startplaats: Oostkapelle, Zeeland | knooppuntroute
Fietsroute
58 Km (± 3:52 ) | Zeeland | Het weer op de route 0 °C 0bft
In het westelijke deel van Zeeuws-Vlaanderen liggen een aantal mooie, maar veelal vergeten vestingen. Op deze fietsroute nemen we je mee langs een aantal vestingen en vestingsteden.
Let op: tussen knooppunt 53 en knooppunt 98 zit knooppunt 93.
Het vestingdorp Retranchement heeft een toepasselijke naam: het is afkomstig van het Franse woord ‘retranchement’ en betekent ‘verschansing’. Het huidige dorp maakte vroeger deel uit van een vestingstelsel dat bedoeld was om het Zwin te beschermen. De vestingwerken volgens het oude vestingstelsel en het historische centrum van Retranchement zijn grotendeels intact gebleven en vormen samen een het vestingdorp. Fort Nassau in de buurt van het dorp is nog goed te zien en ook de wallen en grachten zijn nog te bekijken. Bij Retranchement ligt ook de Hickmanbrug, een monument ter nagedachtenis van de Tweede Wereldoorlog. Sgt. Hickman raakte hier tijdens het monteren van de brug op 31 oktober 1944 dodelijk gewond. De brug is naar hem vernoemd.
Net over de grens met België, bij het buurtschap Oosthoek, liggen twee historische plaatsen niet ver van elkaar. Fort Leopold stond eerst bekend als Fort Hazegras, naar het gelijknamige gebied Hazegras. In 1784 werd hier de Hazegrassluis gebouwd en om die sluis te beveiligen, werd het fort Hazegras gebouwd. In dat zelfde jaar vond hier de Keteloorlog plaats. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het fort onderdeel van de Atlantikwall. De Hollandstellung was een verdedigingslinie van de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog in het voormalige Stützpunkt Heinrich. De Stelling liep vanaf de Westerschelde langs de Nederlandse grens helemaal naar Antwerpen. Een groot deel van de bunkers is nog aanwezig, zo ook deze bunker. De bunker is door de Duitsers ook gebruikt in de Tweede Wereldoorlog.
Sluis heeft haar ontstaan rond 1260 te danken aan het verzanden van de rivier het Zwin. De verbinding tussen de toen belangrijke handelsstad Brugge werd geblokkeerd en Sluis werd een belangrijke voorhaven van Brugge. De stad kreeg een belangrijke rol tijdens de Tachtigjarige Oorlog toen de hertog van Parma de stad veroverde en in 1603 vond er de Zeeslag van Sluis plaats tussen een Spaanse vloot onder Fredrico Spinola en een Zeeuwse vloot onder Joost de Moor. In het huidige Sluis valt vooral het stadhuis op: het gebouw heeft een belfort, een versterkte toren met vier hoektorentjes, als enige in Nederland. Het stadhuis is in 1390 gebouwd als symbool van stedelijke vrijheid, naar het voorbeeld van belforten in België.
Voor alle vragen over deze fietsroute, kunt u contact opnemen met de redactie van Fietsen123.
Fietsen123 maakt gebruik van de routeplanner van de Fietsersbond en is niet verantwoordelijk voor tussentijdse wijzigingen in het Nederlandse fietsknooppuntennetwerk.
Meldingen over ontbrekende of beschadigde fietsknooppuntborden kunt u kwijt op de website meldpuntroutes.nl.
Kloppen de nummers van de knooppunten niet? Dan kunt u dat melden bij de Fietsersbond.
Meer informatie over het beheer en het onderhoud van de Nederlandse fietsknooppunten vindt u in dit artikel: Fietsen met knooppunten: soms gaat het mis.
Wij wensen u veel fietsplezier!